Mitä tehdä, kun katala koronavirus pakottaa pysymään kesälläkin aloillaan? Jopa niin aloillaan, ettei edes matkailu kahden kotimaan – Viron ja Suomen – välillä käy päinsä. Kun on seurattava koronan ilmaantuvuuslukuja, pysyttävä perillä kummankin maan jatkuvasti muuttuvista säännöistä, määräyksistä ja vaatimuksista, odotettava rokotusaikoja ja vasta-aineiden muodostumista. Tietysti voi myös jättää kaiken huomiotta, matkailla rohkein mielin, käyttää maskia, suihkauttaa BioBlockia nenään, tehdä pikatestejä ja mennä 72 tunnin kuluessa maahan saapumisesta vielä uuteen testiin.
Mutta …
… yhtä lailla voi myös ottaa alleen pienen purjeveneen ja lähteä tutustumaan paikallisiin nähtävyyksiin, kuten Helsingin tai mikseipä koko Uudenmaan saaristoon.
Hmm!
Se onkin mittava hanke, sillä Uudellamaalla on 6 300 kilometriä rantaviivaa ja noin 1 100 saarta. Koko Suomessa saaria on suunnilleen parisataa tuhatta, eräiden tietojen mukaan tarkalleen 224 661, joista 98 050 on sisävesissä. Saariksi luokitellaan tavallisimmin vähintään puolen hehtaarin kokoiset veden ympäröimät maa-alueet, mutta pienten saarten tarkan lukumäärän laskeminen on käytännössä mahdoton tehtävä. Viron valtion merialueilla saaria on täsmälleen 2 222.
Helsingin saaristo taas koostuu noin 300 saaresta.
Sano se viroksi: saar, laid, lood, kari, rahu, kare, nasv
Opettaja on opettaja saaristopurjehduksellakin!
Aivan ensiksi etelävirolaisen maakravun on kuitenkin tehtävä selväksi itselleen, että jokainen vedestä kohoava muodostelma ei suinkaan ole saari, ei välttämättä edes silloin, jos joku on rakentanut sellaiselle komean kesämökin. Suomen saaristovyöhykkeellä on myös luotoja ja kareja. Luodolla tarkoitetaan pientä ja puutonta saarta, ja monissa tapauksissa nimitystä on vielä täsmennetty maiseman tai pinta-aineksen mukaisesti vaikkapa heinäluodoksi, kallioluodoksi tai kivikkoluodoksi. Hakematta tulee mieleen sellainenkin paikka kuin Eestiluoto, huikean kaunis saari Sipoon saaristossa. Nimen taustalla ovat ilmeisesti virolaiset uudisasukkaat ja venepakolaiset, jotka rakensivat saarelle kotejaan niin viime vuosisadan alussa kuin myöhemmin maailmansotien myllerryksessä. Eestiluoto ei muuten ole lähimainkaan puuton tai paljas.
Viroksi on olemassa kovasti luotoa muistuttava sana lood, joka tarkoittaa ohuen tai olemattoman pinta- tai kasvillisuuskerroksen peittämää kalkkikiveä, alvaria tai pientä saarta. Kirjakielessä sanan lood sijaan käytetään tavallisemmin sanaa laid, vaikkakin sanakirjan mukaan jälkimmäinen on pieni meressä oleva saari, jolla on kasvillisuutta. Virolaisetkaan eivät aina ole olleet kovin täsmällisiä paikkoja nimetessään. Tallinnan lähistöllä sijaitsee Loo-niminen taajama, joka ei siis suinkaan ole saari sen enempää kuin luotokaan. Loo on sanan lood genetiivimuoto; sana taipuu nominatiivissa, genetiivissä ja partitiivissa lood-loo-loodu. Loon kotisivujen mukaan nimi on johdettu myöskin alvaria merkitsevästä sanasta loopealne, sillä paikallisten tilojen maat sijaitsivat merenrannan alvareilla. Ja kun kielioppi kerran tuli jo puheeksi, mainittakoon samalla, että laid taipuu laid-laiu-laidu.
Sana kari taas tarkoittaa viroksikin vielä pienempää lähelle veden pintaa tai hieman sen yläpuolelle ulottuvaa kivikkoa, mutta sen taivutus on viroksi yksinkertaisempaa kuin suomeksi: kari-kari-kari. Suomalaisten ja norjalaisten mielestä sana sopii myös etunimeksi.
Pienten saarten nimitykset eivät viroksi lopu suinkaan tähän, vaan luetteloa voi jatkaa ainakin sanoilla rahu, kare, nasv, mäkk, kivi ja kuiv.
Rahun paras vastine suomeksi lienee riutta. Kyse on siis kivisestä meressä olevasta harjanneesta. Länsi-Virossa rahu tarkoittaa kuitenkin pientä kivikkoista saarta, jolla on pysyvää kasvillisuutta.
Viron sana kare merkitsee vesistöistä puhuttaessa pientä rannikon lähistöllä sijaitsevaa luotoa tai pientä kivistä matalikkoa. Kiinnostavaa kyllä, kare kuuluu myös suomen merelliseen sanavarastoon – muttei suinkaan tarkoita matalikkoa, vaan pientä laineikkoa.
Merimatalikosta voi viroksi käyttää myös sanaa nasv.
Vesilläliikkujan on luonnollisesti tehtävä itselleen selkoa myös siitä, purjehtiiko hän pienoisella purrellaan sisä- vai ulkosaaristossa vai peräti jossain niiden välitilassa. Avomerellä, jolla keinuessa ei ole maata näkyvissä, on suomeksi kaunis nimi: ulappa. Se muistuttaa hieman virolaisten yhdyssanojen alkuosaa ulgu-. Virossa ei ole saaria varsinaisella ulkomerellä samalla tavalla kuin Suomessa – esimerkiksi Tove Janssonin kesänviettosaari Klovharu, joka on oikeastaan luoto Pellingin ulkosaaristossa. Sitä en ole vielä onnistunut näkemään, mutta…
Mitä tässä kiertelemään ja kaartelemaan! On aika luetella ne Helsingin lähialueen saaret, joissa olen kahden koronakesän aikana ehtinyt käydä. Ryhdyn siis selailemaan matkapäiväkirjojani ja kirjaan tähän kaikki saaret ja luodot, joiden nimet vielä ovat luettavissa meri-ilman turvottaman muistikirjan vettyneiltä sivuilta.
- Abrahaminluoto
- Bärholmen
- Eestiluoto
- Granholmen
- Granö
- Harakkasaari
- Hattusaari
- Iso Iiluoto
- Iso Lehtisaari
- Iso Mustasaari
- Iso Vasikkasaari
- Isosaari
- Karhusaari
- Kaunissaari
- Koirasaari
- Korkeasaari
- Kotiluoto
- Krokholmen
- Kustaanmiekka
- Kuusiluoto
- Lammassaari
- Länsi Tonttu
- Länsi-Mustasaari
- Löparö
- Malkasaari
- Norkullalandet
- Onas
- Pentala
- Pieni Lehtisaari
- Pihlajaluoto
- Pihlajasaari
- Pikku Mustasaari
- Pirttisaari
- Pitkäouri
- Päntäri
- Rövaren
- Satamasaari
- Sirpalesaari
- Stora Herrö
- Sumparen
- Susisaari
- Söderkullalandet
- Trutlandet
- Varjosaari
- Vartiosaari
- Vasikkasaari
- Villaluoto
Muutama jäi varmasti mainitsemattakin. Ruokahalu kasvaa syödessä, sanotaan niin Suomessa kuin Virossa, ja paikkansa pitää sekin sananlasku! Kun saaristossa seikkailemisen makuun on kerran päässyt, sitä ei malttaisi enää lopettaa. Sitä paitsi jokainen aironveto kirkastaa kuvaa siitä, mikä on suomalaisten onnellisuuden ja virolaisten onnettomuuden taustalla.
Suomalaisten onnellisuus
… liittyy varmasti osaltaan siihen, että suomalaisilla on enemmän vettä, enemmän metsää, pidempi rantaviiva ja enemmän tilaa lomailla. Jos todella on mahdollista löytää itselleen ikioma saari, rakentaa sinne hulppea tai vähän vähemmän hulppea tai vaikka täysin tavallinen mökki tai edes asetella kallionkohoumalle ikioma tuoli, nauttia yksinäisyydestä keskellä merta ja luontoa, niin silloin ei yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta kuin olla elämäänsä tyytyväinen ja onnellinen, ainakin kesällä. Merellä saarten keskellä seikkaillessani opin senkin, että jos rantakallion kyltissä lukee ”yksityisalue”, siihen ei ole kahta sanaa. Ei, vaikka jokamiehenoikeudet miten antaisivat mahdollisuuden maihinnousuun käytännöllisesti katsoen kaikkialla, erityisesti siinä tapauksessa, jos taivaalle on kasaantunut ukkospilviä. Saaristossa oppii nopeasti, että ulkopuoliset eivät ole näihin kesäparatiiseihin tervetulleita. Onneksi meressä on mielin määrin myös yleiseen käyttöön tarkoitettuja saaria. Saaria riittää kaikille: niin yksityisille omistajille kuin tavallisille telttaileville kulkureillekin. Viime kesän kauneimmat muistot liittyvät kahteen saareen: Päntäriin ja Lehtisaareen. Päntärissä näin ensi kertaa omin silmin riskiläyhdyskunnan ja sinne ilmeisesti tutustumisretkelle saapuneita ruokkeja. Lehtisaarten huviloissa oli tyyliä ja aistikasta vanhanaikaisuutta – ja löytyipä sieltä myös täydellinen venesuoja, jonka yltiöystävällinen huvilanomistaja meille esitteli.
Virolaisten onnettomuus
… liittyy historiaan. Jos vertaamme Viron ja Suomen lomanviettokulttuureja, vaikuttaa siltä, että varhaisvaiheet olivat kummallakin maalla onnellisesti samankaltaisia kuin muuallakin Euroopassa. 1700-luvulla parempi väki eli aatelisto alkoi pitkin Eurooppaa rakentaa kesäkartanoita, kauniita puuhuviloita kylpylöineen ja puistoineen. Tallinnan ympäristöön kohosi ensimmäisiä kesäkartanoita eli höfcheneitä jo Ruotsin vallan aikana 1600-luvulla. 1800-luvun jälkipuoliskolla myös virolaiset alkoivat rakentaa huviloita yhä enemmän ja tapa levisi vauraamman keskiluokan pariin. Viron itsenäistyttyä rakennettiin jo ns. ”viikonlopputaloja” ja kesäasuntoja, joita kaikki halukkaat saivat vuokrata käyttöönsä. On hyvin mahdollista, että Virosta olisi kehittynyt samanlainen mökkeilyn luvattu maa kuin Suomesta, ellei sitä olisi vuonna 1940 ”hyväksytty” neuvostokansojen perheeseen. Neuvostoliitossa lomanvietto ei enää ollut ihmisen yksityisasia, vaan valtiollisesti järjestettyä ja valvottua toimintaa. 1960-luvulla Viron sosialistisessa neuvostotasavallassa käynnistettiin järjestelmällinen virkistys- ja vapaa-ajanviettoalueiden suunnittelu ja säätely. Suosittelen tutustumaan Viron SNT:n virkistysalueiden yleiskaavaan, jonka löysin Viron arkkitehtuurimuseon vuonna 2020 julkaisemasta, Epp Lankotsin ja Triin Ojarin toimittamasta erittäin mielenkiintoisesta kirjasta Suvila. Puhkamine ja arhitektuur Eestis 20. sajandil.
Viron SNT:n virkistysalueiden yleiskaava kirjasta Suvila. Puhkamine ja arhitektuur Eestis 20. sajandil.
Kommunistisen hyvinvointiyhteiskunnan näkemyksen mukaan työkansan terveyttä tuli hoitaa organisoidusti. ”Lomailu ei ollut joutenoloa, vaan tavoitteellista toimintaa työn tuottavuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. —— Työntekijöiden lomanvieton organisointi oli osa ideologista kasvatustyötä ja yhteisöllisyyden tunteen luomista”, kirjoittaa Epp Lankots samassa kirjassa (Lankots, Ojari, 2020, 35).
Lasten tai perheen kanssa lomailu ei sopinut neuvostovaltion pirtaan. Syntyi ilmiö, jota voisi kutsua vaikkapa massalomailuksi. Luonnonkauniisiin paikkoihin rakennettiin parantoloita, lomakeskuksia ja lepokoteja. Oikeus parantolalomalipun lunastamiseen ei ollut suinkaan itsestäänselvyys. Sen saamiseksi täytyi olla selvästi keskimääräistä tasa-arvoisempi henkilö tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Minun äitini pääsi sovhoosin pääkirjanpitäjänä toisinaan lomalle Pärnuun. Minulle ja siskolleni äidin loma oli kesän viheliäisin osa, sillä silloin meille tuli lastenhoitaja. Joskus meidän oli jopa koetettava lypsää lehmää, joka läiski hännällään eikä suostunut antamaan maitoa vale-emännälle. Äiti tuntui aina olevan poissa todella pitkään. Onneksi meitä ei sentään pakotettu menemään pioneerileirille, mistä olen edelleen äidille syvästi kiitollinen.
Stalinin kuoleman jälkeen ja 1960-luvun suojasään aikaan alkoi lopulta yleistyä hieman yksilöllisempi lomailutapa: tuolloin alettiin perustaa mökkiosuuskuntia ja siirtolapuutarhoja. Vaikka tämä lomailumuoto mahdollisti kesänvieton koko perheen voimin, oli pidettävä mielessä, että lomanvietto oli edelleen yhteisöllinen asia myös perhettä laajemmassa mielessä: siitä pääsi osalliseksi vain kollektiivin osana, mökkiosuuskunnan, siirtolapuutarhan, ammattiyhdistyksen tai yrityksen jäsenenä (Lankots, Ojari, 2020, 75). 1970-luvulla koettiin todellinen mökinrakennusbuumi. Vuonna 1975 Virossa oli 500 siirtolapuutarhaa. Rakennusmateriaalien hankkimisesta sekä rakentamissääntöjen, -määräysten ja -vaatimusten kiertämisestä kehittyi aivan oma taiteenlajinsa. Luonnonkauniisiin paikkoihin perustettujen mökkiosuuskuntien mökit saivat olla enintään 40-neliöisiä eikä niiden yhteyteen saanut perustaa koristepuutarhaa sen enempää kuin kasvimaatakaan. Siirtolapuutarhassa taas sai pystyttää osuuskunnan myöntämälle palstalle korkeintaan 25 neliömetrin kokoisen mökin ja sen yhteydessä hyötykasviviljely oli pakollista. Yhteistä kummallekin mökkimuodolle oli se, että niissä ei saanut asua ympärivuotisesti, vaan käyttö oli sallittua toukokuun 1. päivästä lokakuun 1. päivään (Lankots, Ojari, 2020, 87).
Mökki oli tavallaan myös statuksen ja vaurauden osoitin – vaikka Neuvostoliitossa kaikki kuului tietenkin kansalle eikä yksityisomaisuutta ollut. Kablin, Rannamõisan, Võsun ja Elvan kauniisiin maisemiin kohosi ”bossien” huvila-alueita. Neuvostokauden lopulla vuonna 1990 Virossa oli hieman yli 1 300 siirtolapuutarhaa ja mökkiosuuskuntaa ja niissä yhteensä yli 52 000 mökkitonttia.
Ja sitten…
Vuoden 1991, uudelleenitsenäistymisen, yksityistämisen ja maatilojen vanhoille omistajilleen palauttamisen jälkeen virolaiset ovat lähes unohtaneet sanan suvila. Siitä ei tule virolaiselle mieleen suomalainen kesämökki, vaan massalomailu ja siirtolapuutarhan kollektiivi. Virolaisen vapaa-ajan asunto on nykyään todennäköisemmin maalaistalo – maamaja, talu tai talukoht – kuin suvila. Olenpa kuullut tässä merkityksessä puhuttavan jopa paadikuurista, venevajasta. Itseään kunnioittava virolainen ei enää rakenna suvilaa, vaan kunnostaa perinnöksi saamansa talovanhuksen tai ostaa perinteisen maatalon, jossa voi viettää myös talvilomansa; siellä hän leikkaa vanhat omenapuut, istuttaa mansikat tai perustaa kauniin koristepuutarhan. Tärkeintä on löytää mieleinen talo mahdollisimman yksinäisestä kolkasta, olla kaukana naapureista ja muista ihmisistä, ja tehdä mahdollisimman paljon töitä myös kesälomalla. Ehkä sekin on yksi syy, miksi virolaiset eivät pidä itseään kovin onnellisina tai ovat ainakin hyvin varovaisia onni-sanan käytössä. Koskaan kun ei voi tietää, mitä huominen päivä tuo tullessaan.