Julkaistu: 6. syyskuuta 2019

Alussa oli Tibu

Jaana Vasama

Tibu-jakkara on huonekalu, joka vangitsee ohikulkijan katseen. Työhuoneeni nurkassa oleva Maria Rästan suunnittelema Tibu-jakkara on saanut viikottain osakseen ihailua ja kommentteja kaikki ne seitsemän vuotta, jotka olen Tibun kanssa työhuoneeni jakanut. Harva sen päälle istahtaa, mutta pöytänä se saa toimia sitäkin useammin. Tibu saa hymyn katsojan huulille, ja se on suunnittelijan tarkoituskin. Ilon tuominen arkipäivän harmauteen on Maria Rästan lähtökohta, kun hän lähtee suunnittelemaan uutta tuotetta.

Ensimmäinen Tibu syntyi Rästan opiskellessa, kun tehtävänä oli suunnitella jakkara. Oli selvää, ettei opettaja odottanut uusilta opiskelijoilta mitään tylsää ja tavallista keittiön jakkaraa. Rästa suunnitteli ja piirsi hahmotelmia, ja yhteen niistä tuli nokka ja jalat. Niin opettaja kuin opiskelukaverit ihastuivat Tibuun välittömästi.

Tibu suunniteltiin jakkaraksi, mutta suurin osa Tibun omistajista käyttää sitä pöytänä, laskualustana tai pelkkänä sisustuselementtinä. Nykyiseen muotoonsa Tibu on kehittynyt vuosien varrella, ja siitä on olemassa useita eri värivaihtoehtoja.

Pian Tibun jälkeen Rästan töihin ilmestyivät kissat, joiden jälkeen niissä alkoivat lentää linnut. Kerran eräs jälleenmyyjä huokasi, että asiakkaat haluaisivat myös koiria, ja niin koirat ilmestyivät tuotteisiin. Sitten Rästan veli totesi, että ihmiset ovat yleensä joko kissa- tai koiraihmisiä, tee hamstereita, niistä pitävät kaikki. Jonkin ajan kuluttua Maria Rästa huomasi, että hänen käsistään on syntynyt kokonainen eläintarha.

Tuotteeseen liittyvä positiivinen tunne on yksi Maria Rästan suunnitteluprosessin tavoitteista. Arkipäivään voi luoda paljon iloa, kun lähtökohtana on suunnitella iloa tuottava asia, ei pelkkä esine. Maria Rästa karsii suunnittelutyössään kaiken ylimääräisen pois, jolloin lopputulos on usein hyvin minimalistinen. Myös materiaalit ovat tärkeitä, Rästa käyttää mielellään puuta ja kierrätysmateriaaleja, jos se vain on mahdollista. ”Minulle on myös tärkeää, miltä esine fyysisesti tuntuu”, hän sanoo ja silittää suunnittelemiensa lasinalusten pintaa.

Seinakell Täring
Tume hall Tibu
Maria Rästa

Maria Rästan luomisprosessi lähtee aina tarpeesta. Osa suosituista tuotteista on syntynyt niin, että tuote on alunperin suunniteltu ja valmistettu omaan keittiöön, josta sen tie on jatkunut tuotannon kautta kauppojen hyllyille. Tavoitteena on, että tuotteiden hinnat pysyvät kuluttajaystävällisinä, jotta tavallisella kuluttajalla olisi mahdollisuus hankkia niitä omaksi ilokseen.

Nuoren suunnittelijan alkutaival ei ole helppo. Luomisprosessi on jatkuvaa dialogia niin materiaalivalintojen kuin tuotantoon liittyvien kysymysten kanssa. Tavoitteena on luoda jotain uutta, jonka ihmiset haluavat hankkia itselleen ja jonka hankkimiseen kuluttajilla on taloudelliset edellytykset. Lisäksi on luotava tuotteille markkinointikanavat, jotta ihmiset ylipäätään tietävät niiden olemassaolosta. ”On hienoa, että meillä on nykyään virolaiseen designiin keskittyviä liikkeitä, ne ovat nuorelle suunnittelijalle tärkeä markkinointi- ja verkostoitumiskanava”, Maria Rästa toteaa. Hänen mukaansa myös Viron muotoilijoiden liitto tekee tärkeä työtä järjestäessään kansainvälisiä näyttelyitä, joihin nuoretkin suunnittelijat voivat saada töitään esille.

Maria Rästa on syntynyt, kasvanut ja opiskellut Tartossa. Nuorena hän oli vaikean valinnan edessä, lähteäkö opiskelemaan liikuntatieteitä vai taidetta. Urheilu veti pidemmän korren ja taide sai jäädä. Kun ensimmäiseen omaan kotiin ei löytynyt huonekaluja, joista Rästa olisi pitänyt, hän päätti piirtää ja tilata ne. Hän oli lapsena nähnyt, miten puuseppä-isä valmisti kesämökille huonekaluja sen mukaan, mitä kulloinkin tarvittiin. Kun Rästa sai suunnittelemansa huonekalut kotiin, ja niistä tuli kaikilta vain positiivista palautetta, hän päätti lähteä opiskelemaan toista tutkintoa. Maria valmistui huonekalusuunnittelijaksi ja -entisöijäksi Tarton taidekoulusta. ”En ollut alunperin kiinnostunut huonekalujen entisöinnistä, mutta konkreettinen työ vei ennakkoluulot mukanaan. Entisöinti opetti arvostamaan ja kunnioittamaan menneiden aikojen muotokieltä”, hän toteaa. Suomalaiseen muotoiluun Rästa tutustui olleessaan Kuopiossa Erasmus-vaihdossa.

Kuumaalus Kass
Lauakell JC
Lasinalunen

Vuosien varrella on valmistunut lähes 600 Tibu-jakkaraa. ”Suurin osa Tibuista on lentänyt ulkomaille. Ne ovat matkustaneet paljon enemmän kuin minä”, Maria Rästa nauraa. Kahden pienen lapsen äiti on parhaillaan äitiyslomalla päätyöstään keittiösuunnittelijana. Omien tuotteiden ja tuotantosarjojen suunnitteleminen on tällä hetkellä sivutyö, jolle hänen sydämensä sykkii. Maria Rästa on suunnitellut ympärilleen paljon pieniä arjen ilahduttajia; on kelloja, kattiloiden ja lasien alusia, naulakoita ja seinäkoristeita huonekalujen lisäksi. Jotkut tuotteista, kuten lamput, ovat poistuneet jo tuotannosta, sisustusalalla tuotanto kun kulkee trendien mukaan.

Tibu syntyi Maria Rästan opiskellessa huonekalusuunnittelua, se oli myös oppikoulu sille, miten tuotteistaminen käytännössä tapahtuu. ”Monet asiat tällä alalla oppii valitettavasti kantapään kautta”, Rästa toteaa.

Marraskuussa hän laskeutuu Tibu-parven kanssa Kaapelitehtaalle. Martin markkinoiden designparvella meillä jokaisella on mahdollisuus tavata tämä ihastuttava Tibujen äiti lintuparvineen.


Elo 4/2019


Lue myös


Kieli kysymyksessä
Hannu Oittinen

Tere ja hyvää päivää eli toivotusten eroista virossa ja suomessa

Jokin aika sitten poistuessani Tallinnasta eräästä kaupasta toivotti nuori ystävällinen miesmyyjä minulle läksiäisiksi kauniilla suomen kielellä: Hyvää päivää! Hymyilin vastaan ja ajattelin, että…
subject

100 aastat riigikeelt
Valve-Liivi Kingisepp

Õ tulekust eesti kirjakeelde

Varsti 500-aastaseks saava eesti kirjasõna ajaloos on huvitav seik, et teame, kes, kuidas, millal kujundas ja täiendas kasutusel olnud ladina alfabeeti uue tähega, grafeemiga õ.Õ tulekust eesti kirjakeelde
subject

Kuvataide
Eero Epner

Konrad Mägi

Onni ei ole meitä varten, köyhän maan poikia varten. Meille taide on ainoa tie pelastukseen, koska sillä hetkellä, kun sielu on täynnä ikuista kärsimystä, taide avaa meille sen, mitä elämä ei kykene antamaan.…
subject