Julkaistu: 7. tammikuuta 2022

Viidessä vuodessa yksisarviseksi
eli miten käy yliopiston kesken jättäneeltä virolaiselta miljardiyrityksen rakentaminen

 

Bolt, entiseltä nimeltään Taxify, on yksisarviseksi kasvanut startup-yritys, jota virolaiset oikeutetusti pitävät yhtenä kaikkien aikojen suurimmista menestystarinoista. Niin Euroopassa kuin muuallakin maailmassa tunnettuuttaan vauhdilla kasvattava yritys panostaa taksiliikenteen mullistamisen lisäksi aktiivisesti myös vihreisiin arvoihin ja hyödyntää sähköisen kaupankäynnin voittokulkua.

Yli 30 maassa ja sadassa kaupungissa toimiva Bolt tunnetaan ennen kaikkea kyydinjakopalvelu Uberin kivikovana kilpailijana. Toimintansa alkuvaiheessa Bolt ravisteli taksipalvelumarkkinoita niin Euroopassa, Afrikassa, läntisessä Aasiassa, Meksikossa kuin Australiassakin. Nyttemmin Bolt on tuonut markkinoille myös nopean ja yksinkertaisen autonvuokrauspalvelun ja se investoi Euroopan kaupungeissa mikromobiliteetin kehittymiseen sähköpotkulaudoillaan. Viime vuonna Bolt valittiin startupien The Europas Awards -kilpailussa vuoden kuumimmaksi yksisarviseksi.

Tämä kaikki on saavutettu 27-vuotiaan Markus Villigin johdolla. Vaikka hän oli vasta 19-vuotias perustaessaan yhtiön veljensä Martin Villigin kanssa, it-alan yliopisto-opinnot olivat jo ehtineet jäädä kesken. Bloombergin tietojen mukaan Markus Villig on Euroopan nuorin yrittäjä, joka on kyennyt kasvattamaan startupistaan yksisarvisen eli yli miljardin dollarin arvoisen yrityksen. Tällä hetkellä Boltin markkina-arvoksi arvioidaan jo yli neljä miljardia euroa.

Vallankumous taksipalveluissa

Kyydinjakopalveluita varten kehitetty, tuolloin nimeä Taxify kantanut sovellus otettiin käyttöön Tallinnassa ja Tartossa vuonna 2013. Jo seuraavana vuonna toiminta laajeni Riikaan ja Vilnaan. Kyseessä oli vallankumouksellinen ratkaisu, joka alkoi nopeasti syödä elintilaa perinteisiltä taksiyhtiöiltä. Aiemmin juuri taksiyhtiöt olivat välittäneet tilauksia taksinkuljettajille, nyt kyytiä tarvitseva henkilö ja kuljettaja vietiin yhteen mobiilisovelluksen avulla. Puhelimessa jonottaminen ja kyydin odottaminen jäivät historiaan, kun kysyntä ja tarjonta kohtasivat muutamalla napinpainalluksella. Nykyään Boltina tunnetun sovelluksen on ladannut käyttöönsä yli puoli miljoonaa kuljettajaa ja yli 25 miljoonaa heidän palveluksiaan tarvitsevaa asiakasta ympäri maailmaa.

”Taksipalvelujen asiakkaat ovat hintatietoisia ja haluavat parasta mahdollista palvelua vastineeksi rahoilleen. Ymmärsin, että jos voin tarjota asiakkaalle viidenneksen edullisemman hinnan tai taksinkuljettajalle saman verran paremmat ansiot, homma voi oikeasti toimia”, Villig kommentoi tuolloin ideansa taustoja.

Hän sai vahvistusta teeseilleen oppilastyönä tekemästään kyselystä, johon vastasi yli 600 henkilöä. Vastaajista peräti 90 prosenttia uskoi, että verkkopohjainen palvelu pystyisi kilpailemaan välityskeskusten kautta takseja toimittaneiden kolmenkymmenen perinteisen taksiyhtiön kanssa. Villig ryhtyikin kehittämään visiotaan vastaavaa sovellusta heti ylioppilaaksi valmistuttuaan. Vanhemmiltaan lainaamiensa  5000 euron turvin hän sai tehtyä sovelluksen prototyypin.

Menestystarina sai lisää kierroksia vuonna 2017, jolloin Bolt aloitti yhteistyön maailman suurimman kyydinjakopalveluita tarjoavan alustan, Didi Chuxingin kanssa. Didi sijoitti Boltiin merkittävän summan ja lähti tukemaan yrityksen kasvua Euroopassa ja Afrikassa. Toukokuun 2018 rahoituskierroksella merkittävimmäksi sijoittajaksi lähti saksalainen autonvalmistaja Daimler. Kaikkiaan 175 miljoonan dollarin sijoitukset nostivat Boltin markkina-arvon yli miljardiin dollariin ja uusi yksisarvinen oli syntynyt. Vuodesta 2019 lähtien Bolt on toiminut hyvällä menestyksellä myös Lontoon markkinoilla, joille pääsy onnistui vasta useamman yrityksen jälkeen.

Ihmisiä ravintoloihin ja ravintolaruokaa ihmisille

Boltin kehitys ei suinkaan pysähtynyt miljardikerhoon pääsemiseen. Elokuussa 2019 yhtiö laajensi palveluvalikoimaansa ja Tallinnassa aloitti toimintansa ruokalähettipalvelu Bolt Food. Kansainvälisillä markkinoilla palvelu lanseerattiin ensimmäisenä Etelä-Afrikassa.

Villig näki ruoan kotiinkuljetuspalvelun loogisena jatkumona yhtiön aiemmalle toiminnalle. ”Olemme Euroopan suurin kyydinjakopalvelu, kuljetamme miljoonia ihmisiä. Haluamme hyödyntää resurssejamme myös ruokatilausten toimittamiseen. Aloitamme maista, joissa olemme jo nyt suuria, kuten Virosta ja Suomesta. Sitten laajennamme toimintaa kaikille muillekin markkinoillemme”, hän selvitti. ”Meillä on kokemusta, tekniikkaa, kuljettajaverkostot ja miljoonia käyttäjiä Euroopassa ja Afrikassa – voimme hyödyntää tähänastisia kokemuksiamme niin, että pystymme tarjoamaan juuri sellaista ruokalähettipalvelua, jollaista asiakkaat haluavat.”

Nykyään Bolt kuljettaa ruokaa koteihin ja työpaikoille niin ravintoloista kuin omista myymälöistäänkin, muttei Suomessa. Kunnianhimoiset suunnitelmat Suomessa on jouduttu laittamaan toistaiseksi jäihin. Yhtiö ilmoitti vuonna 2020, etteivät Suomen nykyiset markkinasäännöt mahdollista palveluiden tehokasta tarjontaa, mutta tilanteen muuttuessa he ovat valmiita palaamaan pohjoisnaapurin markkinoille.

Uusien palveluiden myötä Taxifysta tuli Bolt. Yhtiö ei halunnut enää olla maailmalla tunnettu vain taksipalvelujen tarjoajana, vaan kuljetusratkaisujen asiantuntijana laajemmin. ”Englannin kielessä sana bolt tarkoittaa salamaa. Meille se tarkoittaa nopeaa ja mukavaa mahdollisuutta liikkua kaupungilla, olipa kulkuvälineenä sitten auto, potkulauta tai julkinen liikenne”, Villig kommentoi uutta nimeä.

Panostus vihreään trendiin

Erityisesti brändiuudistuksen jälkeen Bolt on panostanut vihreiden arvojen mukaiseen liiketoimintaan. Kesällä 2019 tulivat uutena liikkumismuotona mukaan vuokrattavat sähköpotkulaudat. Toiminta käynnistyi ensin Pariisissa ja Madridissa, joista se laajeni Tallinnaan. ”Monissa tapauksissa auto ei ole paras kulkuväline – esimerkiksi kaupunkien keskustoissa matkat taittuvat potkulaudalla monta kertaa nopeammin, edullisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Boltin missiona on tarjota paras tapa kaupungissa liikkumiseen, ja jos pystymme potkulautojen avulla edes hieman vähentämään kaupungissa liikkuvien autojen määrää, siitä hyötyy niin ympäristö kuin kaupunkiliikennekin”, Villig totesi.

Boltin sähköpotkulaudoista Baltiassa vastaavan johtajan Eimantas Baltan mukaan Virossa on yli 909 000 yksityisautoa ja autoistumisen kasvu on Euroopan nopeimpia. ”Sähköpotkulautojen vuokraus on vielä suhteellisen uusi palvelu, mutta näemme, että kiinnostus sitä kohtaan on kasvussa”, hän valotti Boltin kokemuksia.

Tästä syystä Bolt investoi ensimmäisenä sähköpotkulautojen vuokraajana Euroopassa latausasemiin. ”Latausasemien käyttö säästää meiltä liikkumiseen ja kuljetuksiin kuluvia resursseja, sillä työntekijöidemme ei tarvitse kerätä ja kuljettaa potkulautoja muualle ladattaviksi”, hän kuvaa järjestelmän etuja. ”Lisäksi se kannustaa potkulautojen käyttäjiä parempaan pysäköintiin ja kohentaa omalta osaltaan kaupunkikuvaa, sillä latausasemat sijaitsevat suosittujen keskusten lähistöllä”, Eimantas Balta kertoi. Hänen mukaansa Tallinnassa on tällä hetkellä kymmenen latausasemaa ja tulevalla ajokaudella käytäntö laajenee myös muihin Euroopan kaupunkeihin.

Uusin tulokas liikkumispalveluiden tarjonnassa on viime vuoden alussa käynnistetty Bolt Drive, joka on uudenlainen autonvuokrauspalvelu. Yhtä autoa voi päivän aikana käyttää useampi vuokraaja, ja palvelussa on panostettu käyttömukavuuteen. Auton voi vuokra-ajan jälkeen jättää asiakkaalle itselleen sopivaan paikkaan ja näin vuokra-autoja on myös tarjolla eri puolilla kaupunkia – kuluttaja voi etsiä ja varata lähimmän auton mobiilisovelluksen kautta ja aloittaa sekä päättää vuokrauksen siellä, missä hänelle parhaiten sopii.

”Kaupunkiliikenteessä ongelmien päällimmäinen syy ovat yksityisautot. Ne aiheuttavat ruuhkia ja hiilidioksidipäästöjä sekä valtaavat kaupunkitilaa. Boltin missiona on tarjota yksityisautoilulle tähänastista parempia vaihtoehtoja ja näin helpottaa muihin liikkumismuotoihin siirtymistä”, Villig perusteli uutta palvelumuotoa. ”Jotta siirtymä olisi tosiasiallisesti mahdollinen, meidän on tarjottava mukavampi, edullisempi ja ympäristöystävällisempi tapa kaiken pituisten matkojen taittamiseen. Lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla olemme näin jo tehneet. Bolt Drive kattaa nyt loputkin tapaukset, olipa kyseessä käynti ostoskeskuksessa tai viikonlopun lomamatka. Asiakkaamme saavat aina auton käyttöönsä samasta sovelluksesta, jota he jo käyttävät Boltin muiden liikkumispalveluiden tilaamiseen.”

Bolt on myös hyödyntänyt ketterästi koronaviruksen aiheuttamia uusia trendejä ja tekee voimalla tuloaan sähköiseen vähittäiskauppaan. Lokakuussa 2021 avattiin neljä ensimmäistä Boltin varastomyymälää, joista voi tuttua Bolt-sovellusta käyttäen tilata elintarvikkeita ja päivittäistavaroita nopealla kotiinkuljetuksella.

Boltin johto ei kainostele ilmoittaa, että tavoitteena on tehdä Boltista supersovellus, jota käyttämällä kuluttaja saa tyydytettyä valtaosan päivittäisistä tarpeistaan. Uusien toimintamallien kehittäminen jatkuu ja sijoittajilla on uskoa menestystarinan jatkumiseen, sillä elokuussa 2021 järjestetyllä rahoituskierroksella uutta rahoitusta kerättiin peräti 600 miljoonan euron edestä.

Suomennos Petteri Aarnos
Elo 1/2022