Julkaistu: 13. tammikuuta 2019

Mitä tapahtuu ketjun lopussa?

Katariina Suurpalo

Elokuva Keti lõpp, suomeksi ketjun loppu, kertoo Tallinnassa sijaitsevan Kett-nimisen pikaruokaravintolan viimeisestä päivästä. Ravintolan ainoa työntekijä (Maiken Schmidt) ei tosin tiedä sitä vielä aamulla. Hän on järjestänyt kulttuuriohjelmaa. Roisi runous kuitenkin pelottaa asiakkaat ja turvamiehet raahaavat lopulta runoilijan pois pallomerestä.

Päivän aikana pikaruokaravintolan ovesta astuu sisään koko elämän kirjo. Jatkuvasti puhelimessa puhuva ja olinpaikkansa valehteleva koululainen, uskottomuudellaan kilpaileva pariskunta, maalta kaupunkiin juhlimaan saapuneet bilehileet sekä työhaastatteluun tuleva turhautunut nuori nero (Henrik Toompere jr jr). Hän haluaa työn, jolla ei ole mitään merkitystä millekään. Työtä ei heru, mutta nuorukainen jää Kettiin pyörimään koko päiväksi. Hän onkin ainoa, joka jollain tavalla huomaa pikaruokalan ahkeran ja omistautuneen työntekijän. Tämä joutuu näkymättömänä ketjulaisena todistamaan ihan liikaa asiakkaidensa yksityiselämästä.

Evelin Võigemast ja Ott Aardma

Evelin Võigemast ja Ott Aardma
Kuva: Alexandra Film

Keti lõpp

Keti lõpp on ohjaaja Priit Pääsuken ensimmäinen pitkä elokuva.
Kuva: Alexandra Film

Elokuvan ohjaajan Priit Pääsuken mukaan Keti lõpp kertookin inhimillisestä halusta olla huomattu ja tarvittu. Elokuvien ystävälle ehkä vähän yllättäen Keti lõpp on alun perin näytelmä, joka esitettiin muutama vuosi sitten Tallinnan kaupunginteatterissa. Elokuvallisen näytelmän pohjalta Paavo Piik muokkasi tarinan elokuvaksi, jota taas on kuvattu (jopa liiankin) teatterimaiseksi. Myös Priit Pääsuken taustalta löytyy sekä elokuvaa että teatteria. Keti lõpp on hänen ensimmäinen pitkä elokuvansa, aikaisemmin Pääsuke on ohjannut mm. palkitun lyhytelokuvan Must Peeter, toiminut tuottajana ja opiskellut sekä elokuvaa että teatteria. Tallinnan kaupunginteatterin esityksen pääosan esittäjä Evelin Võigemast tekee myös elokuvassa herkullisen roolin uskottomuuttaan pikaruokaravintolassa käsittelevän pariskunnan toisena osapuolena.

Keti lõpp on hauska komedia ilman minkäänlaista kohellusta. Pääsuken mukaan tarkoitus oli tehdä juuri komediaelokuva. Mukana on aimo annos virolaista absurdiutta ja älyllisyyttä, joka tulee esiin myös kuvauksessa sekä tarkoin valitussa musiikissa ja pakottaa naurahduksia syvällisempiin pohdintoihin. Keti lõpp onnistuu tarjoamaan katsojalleen sekä viihdettä että haastetta. Kun elokuvan nähtyään menee pikaruokalaan, katselee sen henkilökuntaa ja asiakkaita uusin silmin.

Pikaruokaravintola Kettin viimeisenä asiakkaana sisään astuu kuuluisa vanha säveltäjä, jonka läsnäolosta nuorukainen hurmaantuu ja jonka kanssa käydään lopulta keskustelua muustakin kuin ranskalaisista perunoista. Myös Helsingissä syksyn Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin yleisö tunnisti säveltäjähahmon ja tiedusteli ohjaajalta, miten Arvo Pärt suhtautuu siihen, että hänet on sijoitettu pikaruokalaan.


Elo 1/2019


Lue myös


Matkan varrella
Tapio Mäkeläinen

Viinistun taidemuseo

KUMU Kadriorgissa ja Lennusadam Kalamajassa sekä nyt viimeisimpänä Viron uusi kansallismuseo ERM Tartossa – kaikki Viron viime vuosien suurimpia yleisömagneetteja – myös meille suomalaisille – ja ne kaikki…
subject

Matkan varrella
Tapio Mäkeläinen

Ülemisten järvi

Suomihan on kymmenien tuhansien järvien maa, mutta Virossakin on noin 1200 järveä ja tekojärveä, joiden pinta-ala on vähintäänkin yksi hehtaari. Esiteltäväksi valitsin Ülemisten järven Tallinnasta läheltä…
subject

Viron kielen vuosi
Karl Pajusalu

Virolaisuuden juuret

Viron tasavallan sadantena juhlavuonna on toistuvasti tarkasteltu niin Viron valtion lähtökohtia kuin sitä tukevan virolaisuuden perusteita. Mitä on se oleellinen ja ainoalaatuinen, joka sisältyy sanaan…
subject